Co można zjeść, a czego unikać, po wieczornym treningu?

    Po wieczornym treningu byłam tak głodna, że zjadłam kebab na mieście, a po powrocie do domu wypiłam 2 szklanki soku..wyznała Pani Basia. Dlaczego ćwiczymy, a potem jemy pączki, drożdżówki, czy Fast food’y? Przyczyna jest prosta – nie wiemy co i kiedy powinniśmy jeść około treningowo.

    Trening powinien być dopasowany indywidualnie do każdego człowieka, i tak samo jest z żywieniem, każdy z nas ma inne potrzeby.

    Ogólna zasada jest prosta: od razu po treningu powinniśmy przyjąć węglowodany szybko -przyswajalne, a ok. 30 – 40 minut po wysiłku fizycznym – białko.

    Węglowodany po treningu:

    Jedne źródła głoszą, że może to być banan lub sok np. z pomarańczy, winogron – 250 ml, a inne, że nie powinny to być owoce, tylko węglowodany pochodzące z odżywki węglowodanowej czy woda z miodem.

    Osoby, które nie ćwiczą zawodowo mogą spokojnie zjeść banana po treningu. Dlaczego ten banan, czy pomarańcza są takie ważne? Otóż, w czasie każdego treningu w naszym organizmie wytwarzają się straty energetyczne, jeśli nie przyswoimy węglowodanów po treningu, owe stary energetyczne będą siały spustoszenie w organizmie. Jeśli nie dostarczymy węglowodanów bezpośrednio po treningu, to możemy doprowadzić do napadów głodu, nawet w kolejnym dniu, do spadku masy mięśniowej, wytrzymałości na treningu oraz do spadku energii w ciągu dnia.

    Białko po treningu:

    Białko powinno być dostarczone do 30 – 40 minut od zakończonego treningu. Nawet jeśli jest to trening wieczorny i kończymy go ok. 20, to lepiej jest zjeść ok. 20:40 kawałek chudego mięsa, niż opić się samą wodą, dla oszukania głodu.

    Białko potrzebne jest nam do odbudowy masy mięśniowej – zniszczonej w czasie treningu. Białko przyjmowane po treningu, pomaga w wyszczuplaniu sylwetki. Po zjedzeniu białka, nie mamy ochoty już na nic innego, ponieważ białko hamuje głód, i nie objadamy się np. słodyczami.

    Formy białka, które może zjeść nawet wieczorem: kawałek upieczonego kurczaka czy indyka – ok. 100 – 200 g ( w zależności od masy ciała i intensywności treningu), filet ryby pieczonej w folii lub na grillu – 100 – 200 g ( także w zależności od indywidualnych preferencji). Późnym wieczorem należy uważać jednak na różnego rodzaju nabiału: serków wiejskich, kefirów naturalnych, maślanek, ponieważ produkty nabiałowe oprócz białka zawierają także cukry. Oczywiście nabiał nie są całkowicie zabroniony, ale nie wolno go jeść na co dzień. Należy także pamiętać, że nabiał może być tylko w formie naturalnej, nie wolno wypijać np. smakowych jogurtów, maślanek, czy kefirów.

    Nieodpowiednie żywienie około treningowe może doprowadzić do spadku energii w czasie wysiłku, do napadu głodu w kolejnym dniu, a także do braku zamierzonego efektu.

    Powrót do listy
    Przewiń do góry