Kiełki

    Kiełki

    Kiełki znane były już w starożytnych Chinach jako żywność i lek. W kiełkujących nasionach uaktywniane są enzymy, dzięki którym powstają duże ilości witamin. Są źródłem mikroelementów, soli mineralnych oraz innych składników odżywczych. Świeże kiełki obfitują w wartościowe białka i kwasy tłuszczowe omega-3, są także bogate w błonnik. Substancje wytwarzane przez kiełkującą roślinę są łatwo przyswajalne przez organizm. Są również mniej kaloryczne od samych nasion i produktów z nich wytwarzanych. Powinniśmy je spożywać cały rok, natomiast wiosną działają jak zastrzyk energii. Dzięki dużej zawartości witaminy C, która wzmacnia naszą odporność, przez co chroni nas przed wiosennymi infekcjami.

    Rodzaje kiełków

    Kiełki brokułu zawierają bardzo duże ilości sulfofranu, dzięki czemu wykazują silne działanie przeciwnowotworowe. Zawartość sulfofranu w kiełkach jest ok. 20 razy większa niż w dojrzałej roślinie. Ponadto kiełki brokułu pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.

    Kiełki fasoli mung – zawierają sporo białka, które jest łatwo przyswajalne, a same kiełki łatwiej strawić niż fasolę. Są bogate w witaminy ((A, B, C i E) oraz sole mineralne. Zawierają sporą dawkę antyutleniaczy, które chronią nasz przed nowotworami i chorobami serca. Obniżają również poziom złego cholesterolu.

    Rzeżucha – ma pozytywny wpływ na wygląd naszych włosów, cery i paznokci, pobudza przemianę materii, wydzielanie soku żołądkowego, działa moczo- i żółciopędnie oraz krwiotwórczo.

    Kiełki soczewicy – szczególnie polecane są dla kobiet w ciąży, gdyż dostarczają organizmowi kwasu foliowego. Jest on również potrzebny dorosłym osobą, gdyż niedobór powoduje m.in. zahamowanie procesu krwiotwórczego w szpiku kostnym. zawierają witaminy z grupy B i aminokwasy, oprócz tego duże ilości wapnia, cynku, żelaza, potasu, magnezu i fosforu. Są doskonałym źródłem witaminy C, mają działanie antynowotworowe. Wykazują korzystny wpływ na zęby i cerę.

    Kiełki rzodkiewki – zawierają sporo witaminy C. Cechuje się działaniem wykrztuśnym, oczyszczają drogi oddechowe organizmu i zatoki. Są dobrym źródłem potasu, magnezu i jodu przyspieszającego przemianę materii. Zawierają dużo siarki, dlatego wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne i przeciwzapalne.

    Nasiona kiełków możemy kupić w sklepie ogrodniczym czy supermarkecie i hodować w warunkach domowych, najczęściej w słoiku. Ich hodowla jest bardzo prosta. Kiełki są gotowe do spożycia po ok. 5-6 dniach od ich pierwszego namoczenia.

    A radość jest ogromna, kiedy za oknem jest brzydka pogoda, a my mamy w słoiku „wiosnę” .

    Centrum Dietetyczne EFEKT

    www.efektcentrum.pl

    Powrót do listy
    Przewiń do góry