Co latem ugasi nasze pragnienie?

    CO LATEM UGASI NASZE PRAGNIENIE?

    woda z cytryną

    Woda, soki, napoje – chętnie po nie sięgamy, zwłaszcza w letnie upalne dni. Każdy z nich ma gasić pragnienie, ale czy rzeczywiście tak jest?

    Na rynku znajdziemy szeroki asortyment wód mineralnych i źródlanych, napojów oraz soków. W zależności od rodzaju owoców lub warzyw wykorzystanych do produkcji soku, kaloryczność soków kształtuje się w okolicach 40kcal w 100ml dla soku owocowego oraz 30kcal w 100ml dla soku warzywnego. Szklanka soku owocowego dostarczy naszemu organizmowi ok. 120kcal. Lepszym wyborem są soki warzywne, które zawierają mniej kalorii. Należy pamiętać o tym, że wypicie szklanki soku pomarańczowego dostarcza tyle samo kalorii co 1 pomarańcza, a zjedzenie pomarańczy daje uczucie sytości, którego nie zaobserwujemy po wypiciu szklanki soku. Podczas wyciskania soków pozbywamy się błonnika, który korzystnie wpływa na nasz organizm i przyspiesza perystaltykę jelit.

    Płynem, który najlepiej gasi pragnienie jest woda. Woda nie tylko nie zawiera żadnych kalorii, ale jest cennym źródłem składników mineralnych. Znacznie więcej minerałów znajdziemy w wodzie mineralnej, niż źródlanej, dlatego należy wybierać wodę mineralną, a nie źródlaną. Warto czytać etykiety, na których znajdziemy informacje dotyczące zawartości określonych składników mineralnych. Zwracajmy uwagę na zawartość minerałów ogółem, zawartość magnezu, wapnia, potasu oraz sodu.

    Na rynku znajdziemy także wody aromatyzowane, czyli smakowe. Czy można je traktować jako wodę? Kiedy przyjrzymy się ich składowi znajdziemy: cukier lub słodziki, aromaty i konserwanty. Najczęściej stosowanym konserwantem jest E211, czyli benzoesan sodu. Dlaczego w wodzie smakowej znajdziemy konserwanty, skoro nie ma ich w zwykłej wodzie? Wynika to z obecności cukrów w składzie, które są świetną pożywką dla bakterii, a rolą konserwantów jest ochrona produktu przed zepsuciem. Picie wody reguluje zawartość wody w organizmie i pozwala usunąć zatrzymane płyny. Jednak woda, która zawiera benzoesan sodu nie będzie spełniała tej funkcji i dodatkowo będzie zatrzymywała płyny w organizmie. Woda smakowa ze względu na zawartość cukrów będzie dostarczała organizmowi pustych kalorii. W jednej z najpopularniejszych wód smakowych w 100ml znajdziemy 24kcal i 5,8g cukru. Jeżeli w ciągu dnia wypijemy butelkę takiej wody o pojemności 1,5l dostarczymy swojemu organizmowi 360kcal i 87g cukru, czyli prawie 17 i ½ łyżeczek cukru. Nie dajmy się zwieść napisowi na etykiecie, który sugeruje, że pijemy wodę, która jest zdrowa. Tak naprawdę wybierając wodę smakową pijemy napój z cukrem, aromatami i konserwantami, a równowartość kalorii zawartych w 1,5l butelce odpowiada kaloryczności drożdżówki lub pączka.

    Należy także uważać na kolorowe napoje gazowane. Szklanka zimnej coli zaspokoi uczucie pragnienia tylko na chwilę, tak abyśmy po krótkim czasie sięgnęli po kolejną szklankę tego napoju. 1 szklanka coli dostarcza ok. 105 kcal, podobnie co szklanka soku, jednak zwracając uwagę na skład soki są znacznie zdrowszym wyborem niż cola, która w jednaj szklance zawiera 27g cukrów, co odpowiada 5 i ½ łyżeczce cukru. Niewiele osób byłoby w stanie wypić szklankę herbaty czy wody posłodzoną taką ilością cukru, dlatego w składzie coli znajdziemy kwas ortofosforowy, który maskuje słodki smak napoju.

    Jeżeli chcesz ugasić pragnienie wybierz wodę, najlepiej mineralną. Woda w przeciwieństwie do soków i napojów nie zawiera kalorii i pomaga schudnąć. Rozwiązaniem dla osób, które nie lubią pić wody, może być dodanie plastrów limonki, cytryny czy pomarańczy i listków mięty. W ten sposób otrzymamy zdrową wodę smakową bez dodatku słodzików czy cukrów oraz konserwantów. Pamiętaj, aby pić minimum 1,5l dziennie samej wody, dodatkowo możesz także spożywać herbatę. W upalny dzień należy zwiększyć podaż wody do minimum 2l. Dobrym wskaźnikiem świadczącym o odpowiednim nawodnieniu organizmu jest kolor moczu- im jest jaśniejszy tym lepiej jesteśmy nawodnieni.

    EFEKT Centrum Dietetyczne

    Powrót do listy
    Przewiń do góry